Suositeltavia linkkejä:
www.esaimaa.fi
www.hs.fi
www.yle.fi
www.bbc.co.uk
www.npr.org
www.kiiltomato.net
www.eduskunta.fi
www.seta.fi
www.amnesty.fi
www.amnesty.org
www.mondediplo.com
www.nytimes.com
www.depechemode.com
KIRJAVINKKEJÄ
Jonas Gardell:
Viattomuus ja muita kirjoituksia
Jonas Gardell on ruotsalainen kirjailija ja stand up -koomikko, joka on supersuosittu kotimaassaan. Gardellin teokset myyvät varsin hyvin Suomessakin, eikä ihme. Gardellin kieli on hersyvää ja hänen maailmankatsomuksensa on äärimmäisen humaani. Gardell on myös tunnettu julkihomo ja hän on avoliitossa suomalaissyntyisen Mark Levengoodin kanssa.
Viattomuus ja muita kirjoituksia -esseekokoelma on Gardellin matkakertomus kahdestatoista eri kaupungista. Tai oikeastaan kertomus ihmisistä eri puolilla maailmaa. Gardell viihtyy hyvin marginaalissa ja sieltä käsin hän paljastaa tehokkaasti yhteiskunnan vallankäytön muotoja sekä ihmisten ennakkoluuloja.
Suomesta puuttuu lähes tyystin Gardellin tapaiset kirjailijat. Se on surullista, mutta ei yllättävää. Länsinaapurimme on meitä henkisesti edelleen edellä. Suomessa homoseksuaali kirjailija on aina "homokirjailija", Ruotsissa vain kirjailija. Usein vielä isolla K:lla.
Juudaksen evankeliumi
(Johdanto, käännös ja tulkinta. Antti Marjanen ja Ismo Dunderberg)
Kristinuskon perinteisen tulkinnan mukaan Juudas Iskariot oli luopio ja petturi, joka kavalsi Jeesuksen roomalaisille kolmestakymmenestä hopearahasta. Keväällä 2006 National Geographic julkaisi yhdessä tutkijajoukon kanssa kuitenkin käännöksen Juudaksen evankeliumista, joka haastaa tämän tulkinnan.
Juudaksen evankeliumin olemassaolosta on tiedetty jo pitkään. Varhaisimmat maininnat siitä on 180-luvulta Lyonin piispan kirjoituksissa. Tekstin käännös ja tulkinta tulivat päivänvaloon kuitenkin vasta nyt.
Juudaksen evankeliumiussa Juudas kuvataan Jeesuksen lähimpänä opetuslapsena. Teksin mukaan Juudas kavalsi Jeesuksen tämän omasta toivomuksesta. Juudas ei siis olisikaan suuri konna, vaan Jeesuksen uskollisin seuraaja.
Evankeliumin suurin merkitys ei ole sen uusi kuva Juudaksesta, vaan muistutus kristinuskon historiasta. Kristinuskon varhaisissa vaiheissa oli useita suuntauksia ja tulkintoja. Juudaksen evankeliumi edustaa tappiolle jäänyttä gnostilaista kristinuskoa, joka joutui vainon ja sensuurin kohteeksi Rooman valtakunnassa 300-luvulla.
Antti Marjanen ja Ismo Dunderberg ovat tehneet hienoa työtä kääntäessään Juudaksen evankeliumin. Heidän johdantonsa sekä evankeliumin tulkinnat ovat myös ansiokkaita.
Kirkon sisällä Juudaksen evankeliumin julkaisu on herättänyt keskustelua. Uskonnon tai Raamatun uudelleentulkintaa ei ole odotettavissa. Kristinuskon kannalta Juudaksen evankeliumin näyttävä esiintulo on kuitenkin kiusallinen muistutus siitä, että uskonnon peruspilarit ovat (voitolle päässeiden) kirkon isien päättämiä, eivät jumalallisia totuuksia.
Kommentit